۱۴۰۳-۰۲-۰۹

روند کاهشی جمعیت دام و تولیدات دامی

  • ۱۴۰۲-۰۷-۱۹
  • ۱۲۱ بازدید

جواد سلیمانی مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران میان جلگه از جمله تعاونی های فعال و موفق در حوزه دامپروری دارای مرکز جمع آوری شیر  و کارخانه خوراک دام واقع در ناحیه صنعتی میان جلگه در شهرستان میان جلگه عنوان کرد متاسفانه با سوء مدیریت چند سال گذشته تعداد دام در سطح روستاها بشدت کاهش یافته،  بطوریکه معیشت دامداران به مخاطره افتاده است و باعث بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه میگردد بطوریکه تعداد زیادی از جوانان به حاشیه شهرها مهاجرت نموده اند. این کاهش دام در روستاهایی که صد در صد به مراتع وابسته بوده اند بعلت خشکسالی چند سال اخیر نمود بیشتری داشته است.

همچنین قیمت تمام شده گوشت و شیر در چند سال گذشته مقرون به صرفه نبوده و باعث دلسردی دامداران گردیده است.

وی افزود امسال هم بعلت قطعی های برق و بالا رفتن قیمت علوفه هزینه ها افزایش داشته است، و در چند روز اخیر به علت واردات گوشت دام دامداران به قیمت واقعی خریداری نمی گردد. بر اساس آمار واقعی جمعیت دامی شهرستان نیشابور و در کل استان کاهش یافته و بطور مثال یک روستا که دارای ۴۸۰۰ راس دام سبک بوده است اکنون تعداد دام به ۸۰۰ راس نمیرسد و همچنین این مجموعه با وجود مرکز جمع اوری شیر در منطقه ، میزان شیر روزانه طی ۳ سال اخیر کاهش ۶۰ درصدی داشته است . کاهش نقدینگی از دیگر مواردی است که دامداران را با مشکل مواجه کرده است .

در همین راستا الزامی است به جهت حفظ تولید و اشتغال روستایی و عدم وقوع حاشیه نشینی و وابستگی ، این صنعت مهم کشور مورد توجه ویژه از سوی دولت قرار گیرد و از مسئولین خواهشمندیم با تصمیمات درست و منطقی باعث دلگرمی دامداران گردند .

روابط عمومی اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق برای اتحادیه دامپروری خراسان محفوظ است | پشتیبانی و سئو در ویرمونی