۱۴۰۳-۰۲-۰۱

بلاتکلیفی در بازار دام | گوشت منجمد برزیلی وارد می‌کنند، اما برای خرید از دامدار داخلی پول ندارند!

  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۸
  • ۲۵۲ بازدید
مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان‌رضوی گفت: بلاتکلیفی بازار دام و اجرانشدن دستورالعمل‌های دولتی این بازار را راکد و دامدار را بی‌انگیزه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، خشک‌سالی و تأمین‌نشدن علوفه گوسفندان برای فصل‌های سرد سال و از طرف دیگر کاهش تقاضای مردم منجر به افزایش عرضه دام شده است که این امر احتمال کاهش تولید در سال آینده را بیشتر می‌کند.
همچنین به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و وضعیت کرونا، تقاضای مردم برای گوشت قرمز تحت‌تأثیر قرار گرفته است و این کالای اساسی حجم کمی از سبد مصرفی مردم را در اختیار دارد.افزایش بهای تمام‌شده گوشت تحت‌تأثیر افزایش هزینه حمل ونقل، دستمزد و نهاده دانی دامدار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به‌گفته دامداران، یارانه مصرف‌کننده از جیب دامدار پرداخت می‌شود. اکنون قیمت هر کیلو کاه ۴۵۰۰ تومان، یونجه ۶۰۰۰ تومان و جو ۶۵۰۰ تومان است و در این وضعیت، به‌دلیل کمبود کاه قیمت این محصول بسیار زیاد شده است و از طرف دیگر دامداران نمی‌توانند به دام‌هایشان فقط جو بدهند.

قیمت گوشت کاهش یافته است

امین هراتی، مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی، درباره این بازار اظهار کرد: بازار گوشت به‌دلایلی شاهد کاهش قیمت بوده است، به‌طوری‌که لاشه گوشت در بازار به حدود ۹۹ هزار تومان هم رسید و جوانه زنده در بازار ۵۳ هزار تومان شد. چند عامل در این مسئله تأثیرگذار است، ازجمله کاهش قدرت خرید مردم، همه‌گیری کرونا و تعطیلی بازار که باعث نوسان تقاضا می‌شود.
وی گفت: اکنون صنعت دام و طیور در بلاتکلیفی است و متأسفانه وزارتخانه تعیین تکلیف نمی‌کند. همچنین، مصوباتی صادر می‌شود که دستورالعمل اجرایی ندارند؛ مثلا برای صادرات دام مجوز صادر می‌شود، ولی هیچ دستورالعملی اتخاذ نمی‌شود.
موضوع دیگر خرید تضمینی دام از سوی دولت است که وزیر مصوبه آن را صادر می‌کند، اما دستورالعمل اجرایی ندارد. در نتیجه همین امر باعث بلاتکلیفی بازار شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا کاهش قیمت برای مصرف‌کننده در بازار محسوس نیست، گفت: هر سال این مشکل را داشتیم؛ قیمت لاشه در کشتارگاه مشخص و ثابت است، اما قیمت عرضه گوشت در بازار به‌دلیل نبود نظارت و نوسان هفته‌ای بازار دام به‌سرعت اعمال نمی‌شود. اگر قیمت زیاد شود، این افزایش قیمت به‌سرعت در بازار حس می‌شود، اما اگر قیمت در بازار دام کاسته شود، سریع در بازار تقاضا دیده نمی‌شود. متأسفانه این مشکل را همیشه داشتیم.
مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی تصریح کرد: باید عرضه مستقیم همه محصولات کشاورزی که به‌نوعی ارزاق عمومی مردم و کالای اساسی محسوب می‌شود، برای مردم فراهم شود. اگر بخواهیم محصول را مستقیم عرضه و واسطه را حذف کنیم و محصول را با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسانیم، باید زیرساختی فراهم شود که هزینه سربار برای اتحادیه نداشته باشد.
وی افزود: اگر اتحادیه قرار باشد مثل یک مغازه‌دار اجاره سنگین مغازه و هزینه آب و برق را بدهد، هیچ‌وقت نمی‌توانیم گوشت را با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسانیم. از دولت تقاضا می‌کنیم برای اینکه محصول با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد، زیرساخت و شرایطی را فراهم کند که هیچ هزینه سرباری برای ما که در تلاشیم به تولیدکننده و مصرف‌کننده کمک کنیم، ایجاد نشود.
هراتی افزود: وزارتخانه شهرداری‌ها را موظف کرده است که پای کار بیایند تا بتوانند فضایی برای عرضه مستقیم فراهم کنند. بر همین اساس، جلسه‌ای با شهردار و شورای شهر داریم تا بتوانیم این موقعیت را در مشهد فراهم کنیم. همچنین، یک جلسه با آستان قدس داریم تا بتوانیم بر اساس تفاهم از برخی مکان‌ها و اراضی آستان قدس برای عرضه مستقیم استفاده کنیم؛ بنابراین مکان‌هایی که قابلیت ایجاد بازارچه و فروشگاه در شهر را دارند، در اختیار اتحادیه قرار بگیرند.

بلاتکلیفی بازار دام و نبود دستورالعمل‌های اجرایی مصوبات

امین هراتی در ادامه گفت: بزرگ‌ترین موضوعی که ما را اذیت می‌کند، بلاتکلیفی بازار دام و نبود دستورالعمل‌های اجرایی مصوبات است. الان از پشتیبانی امور دام توقع داریم که در راستای حمایت از تولید خرید تضمینی کند. در مقابل گفته می‌شود برای این مهم پول ندارند. چگونه گوشت منجمد برزیلی وارد می‌کنند، اما برای خرید از دامدار داخلی پول ندارند! اگر هزینه خرید گوشت یخی برزیلی برای دامدار داخلی خرج شود، کمک بزرگی است برای رفع مشکلات تولیدکننده و دامدار.
وی افزود: ما پیشنهاد کردیم باتوجه‌به اینکه بخشی از نهاده دانی در دست پشتیبانی امور دام است، اگر برای خرید تضمینی گوشت پول ندارند به دامدار پرداخت کنند، دست‌کم نهاده در اختیارش قرار دهند تا هزینه تولید برای دامدار هم کم شود.
به‌گفته وی، متأسفانه امسال شاهد افزایش قیمت علوفه و هزینه‌هایی ازجمله حقوق و دستمزد بودیم که بهای تمام‌شده محصول دامدار را افزایش داد، به‌نحوی که گفته می‌شود یارانه مصرف‌کننده از جیب تولیدکننده پرداخت می‌شود. برای اینکه محصولی باکیفیت و با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسانیم، قطعا به همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم.

کلیه حقوق برای اتحادیه دامپروری خراسان محفوظ است | پشتیبانی و سئو در ویرمونی