۱۴۰۳-۰۱-۱۰

خواص شیر و دوغ شتر برای سلامتی

  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۱
  • ۸۵۹ بازدید
شیر شتر برای پیشگری و درمان و همچنین کاهش علائم بسیاری از بیماری های مانند اختلالات گوارش، دیابت، حساسیت، اوتیسم و … تاثیر دارد.

شیر شتر از خواص و فواید بسیار زیاد و ارزشمندی برخوردار بوده که از جمله آن می‌توان به سلامتی اندام‌های بدن و درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، اختلالات گوارشی، مشکلات قلب و عروق و … اشاره کرد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که آنچه که اولیای گرامی و قرآن کریم و طب قدیم ایران بدان تاکید نموده اند با یافته های محققین جدید مطابقت کامل دارد. با توجه به این که شتر در بیابان ها، مناطق کویری و به دور از آلاینده ها و مواد غیر طبیعی تغذیه می کند، می توان تولیدات این حیوان را به عنوان محصولات تمام ارگانیک برشمرد. بدلیل خواص بالای این شیر  برخی از دانشمندان نام ” طلای سفید بیابان ” را برای آن مطرح کرده اند.

طعم شیر شتر مانند بقیه چهارپایان شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق اندکی تیز یا متمایل به شور میباشد. معمولا وقتی شتران از علوفه های سبز تغذیه می کنند، شیرشان شیرین است.

مطالعات علمی در هندوستان نشان داده شیر شتر التهاب لوزالمعده را کاهش داده و ساخت انسولین را تحریک می‌کند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذایی سبب کنترل قند خون می‌شود. شیر شتر به دلیل میزان بسیار کم لاکتوز می‌تواند بهترین جایگزین برای افراد به‌خصوص کودکانی باشد که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند.

تحقیقات نشان داده است که شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند ماده مغذی‌تر و مفید‌تر بوده که برای درمان بیماری ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد ویروس و باکتری در بدن ماده‌ای موثر محسوب می‌شود. از جمله خواص شیر شتر برای درمان بیماری‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پیشگیری و درمان پوکی استخوان
  • کنترل فشار خون
  • از بین بردن گرفتگی عروق
  • کنترل و رفع دیابت
  • تنظیم فشار خون
  • تقویت چشم
  • رفع اگزما و حساسیت‌های پوستی
  • افزایش اشتها
  • درمان زخم معده و زخم اثنا عشر
  • رفع یبوست
  • دفع اخلاط غلیظ از بدن
  • زیبایی پوست
  • موثر در درمان بیماری‌های خاص همچون ایدز، سل و هپاتیت C
  • کمک به گردش خون سلامت قلب

شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط ۱۱۰ کالری و ۴.۵ گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو ۱۵۰ کالری و ۸ گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی ۳ گرم در برابر ۸ گرم.

شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از مقدار بیشتری ویتامینB3، آهن، و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مشکلی بر نمی خورند.

طعم شیرشتر مانند بقیه چهارپایان شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق اندکی تیز یا متمایل به شور می باشد ؛ گفتنی است به دلیل کمتر بودن چربی شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند، می تواند آن را بهترین گزینه برای افرادی دانست که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر علاوه بر بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است. حالا که مواد مغذی و فواید بیشتر شتر نسبت به شیر گاو را فهمیده ایم، اجازه دهید به فواید سلامتی شیر شتر نگاهی بیندازیم:

۱. شیر شتر برای بچه هایی که آلرژی دارند، مفید است:

شیر شتر درمان خانگی خوبی برای بچه هایی است که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند، چه کسانی که میزان آلرژیشان کم است و چه کسانی که خیلی شدید است. دانشمندان روی یک گروه ۸ نفره از بچه ها، که همگی به شیر آلرژی شدید داشته اند، تحقیق کرده اند و همه آنها به راحتی و بدون هیچ اثر جانبی از طریق رژیمی که حاوی شیر شتر بود، توانستند بر آلرژی غلبه کنند.این خاصیت به دلیل وجود ایمونوگلوبولین است که با بیماری ها مبارزه کرده و به کاهش آلرژی و علائم آن کمک می کند.

۲. شیر شتر با اختلالات خودایمنی مبارزه می کند:

شیر شتر سرشار ایمونوگلوبولین یا آنتی بادی ها است، که مواد خارجی و مواد بیماری زا، یا مواد تولید کننده پادتن ها را هدف قرار می دهد و به خوبی آن ها را از سیستم ایمنی بدن پاکسازی می کند.شیر شتر دارای تعداد زیادی ترکیبات سیستم ایمنی است که کمک می کنند تا با اختلالات خود ایمنی، مانند بیماری مزمن بخش زیرین روده کوچک، سفت شدگی بافت ها یا سایر شرایط مبارزه کند. داروهای سنتیِ اختلالات خود ایمنی، معمولا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، در حالی که شیر شتر آن را افزایش می دهد.

۳ . کنترل علائم اوتیسم با شیر شتر:

شیر شتر، نشان داده است که می تواند علائم اوتیسم را کنترل کند و حتی در برخی موارد اوتیسم را از بین برده است.یک تحقیق کنترل شده نشان داده است که علائم اوتیسم به مرور بهتر شده است و افراد اوتیسم تعلیم پذیرتر ، کمتر پرخاشگر و کمتر به خود آسیب رسانده اند.البته نمی توان ثابت کرد که شیر شتر چگونه این شرایط را تحت کنترل قرار داده است.باور عموم اینگونه است که خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر می تواند علائم اوتیسم را کاهش دهد.

۴. شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است:

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است، که آن را به نسخه خوبی برای حذف رادیکال های آزاد، کمک به درمان دردها مانند تجمع رنگدانه ها و سلول های سرطانی تبدیل کرده است. این خاصیت اطمینان می دهد که شیر شتر با استرس اکسید کننده مبارزه می کند. این خاصیت هم چنین شیر شتر را در کنترل یا کاهش علائم سرطان کمی موثر می کند.

۵.شیر شتر یک ضد التهاب است:

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است، که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می کند.شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهتر می کند.

۶. شیر شتر ضد پیری پوست و جوان کننده است:

شیر شتر حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا هیدروکسیل است که کمک می کند تا خطوط روی پوست و چروک ها بهتر شوند، بنابراین فرایند پیری را به تاخیر می اندازد.

۷.شیر شتر سل را درمان می کند:

شیر شتر ماده آنتی باکتریال و آنتی ویروس قوی است، که بدن را از باکتری سل پاک می کند.

۸.شیر شتر ضد دیابت است:

شیر شتر یک ماده ضد دیابت موثر است ؛ شیر شتر حاوی عوامل زیادی است که به خاصیت آن در کنترل و جلوگیری از دیابت مرتبط هستند.حاوی پروتیئنی شبیه انسولین است که اثرات دیابت را کاهش می دهد. انسولین موجود در شیر شتر، جذب مواد غذای ی خون را راحت تر می کند.

۹. بدون مواد شیمیایی اضافی:

همگی می دانیم که شیر شتر ۴ برابر بیشتر نسبت به سایر شیرها، ویتامین C دارد ؛ شیر شتر سرشار از آهن، فولات و سایر مواد مغذی است. این به معناست که نیازی به نگهدارنده ندارد.همچنین زمان نگهداریش بیشتر است و تا ۳ هفته قابل استفاده می باشد.

۱۰. شیر شتر برای کاهش وزن مفید است:

شیر شتر برای کنترل دیابت مفید است نه تنها به دلیل پروتئین انسولین گونه ای که دارد، بلکه به این خاطر که چربی کمی نیز دارد و این بدین معناست که شما ناخواسته وزن اضافه نمی کنید یا سطح کلسترول خونتان بالا نمی رود. شیر شتر سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و انسولین است.انسولین، قند خون را تنظیم می کند. افراد اوتیسم یا افرادی که نمی خواهند چربی زیادی در غذایشان داشته باشند، می توانند از شیر شتر استفاده کنند.

۱۱. شیر شتر برای بیماری های معده و گوارشی :

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده اند:”به درستی که در شیر شتر برای کسانی که به سوءهاضمه و اسهال مبتلا هستند، درمان است”شیر شتر به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم مصرف داشته و توصیه میشود.

۱۲.شیر شتر برای تقویت چشم:

مصرف شیر شتر باعث تقویت چشم می شود و گاهی متخصصان طب سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.

۱۳. شیر شتر مفید برای بواسیر و تقویت قوای جنسی:

به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

خواص دوغ شتر

خواص دوغ شتر مانند شیر گاو است اما از نظر گرما و حرارت در رده پایین تر قرار دارد. این شیر دارای چربی کمی است. به دلیل طبع گرم در طب سنتی بسیار استفاده می شود. برای بیماران دارای کلسترول بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این شیر از نظر ویتامین ها مجموعه ای از پتاسیم، روی، منیزیم، مس، آهن، ویتامین C و سدیم را در بردارد.

یکی از خواص دوغ شتر به جدا نشدن چربی از آن بر می گردد. این مسئله از طبع گرم شیر شتر ناشی می شود. خواص شیر شتر کاربردهای درمانی فوق العاده ای به همراه دارد. از این رو برای بسیاری از بیماری ها توصیه می گردد.

این دوغ دارای آنزیم های مختلف، پروتئین هایی با نقش حفاظتی و اسیدهای چرب متنوع می باشد. از دیگر خواص دوغ شتر باید به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

دوغ شتر همان شیر شتر است که بخاطر مزه ترشی که دارد به آن دوغ شتر هم می گویند.

برای دیابتی ها مفید بوده و دارای خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری می باشد.

اگر کودکتان نسبت به غذا و یا مواد غذایی آلرژی دارد، مصرف دوغ شتر گزینه مناسبی برای رفع این آلرژی است.

این دوغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سدی در برابر بیماری ها به حساب می آید.

دوغ شتر غنی از کاروتن، آهن و ویتامین B به علاوه اسیدهای طبیعی بوده که خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کردن پوست را دارد.

دارای خواص آرام بخش است که به درمان پوست التهابی کمک می کند

از آنجا که دوغ شتر یک ماده ضد التهابی است می تواند شرایط التهابی بدن مانند سرفه و پرم مفاصل و روماتیسم را کاهش دهد.

این نوشیدنی می تواند به راحتی فرآیند پیری را به تاخیر بیاندازد.

دوغ شتر به عنوان یک ضد دیابت خوب عمل می کند، البته علاوه بر مفید بودن برای دیابت، می تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد.

از چربی کمی برخوردار است و به‌دلیل گرم بودن مزاج آن، چربی شیر از آب آن جدا نمی‌شود.

دوغ شتر خواص شیر را داشته و فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن بیشتر است.

این محصول لبنی دارای کلسترول پایین، مواد معدنی فراوان (سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منیزیم) و ویتامین C بالا در مقایسه با دیگر شیرها است.

شیر شتر حاوی اسیدهای چرب مختلف، آنزیم‌ها و پروتئین های محافظ بوده و اثرات درمانی مختلفی دارد.

در تحقیقات مختلف ثابت شده است که شیر شتر علاوه بر ویتامین‌ها و پروتئین‌های زیادی که دارد نه‌تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه خواص درمانی زیادی برای برخی بیماری‌ها دارد .

خواص دوغ شتر

ــ شیر یا دوغ شتر برای تقویت عضلات به‌خصوص عضله قلب کودکان مفید است.

ــ دوغ شتر به افرادی که دچار زخم معده و زخم اثنی‌عشر دارند، توصیه می‌شود.

اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی به عنوان مجری ساماندهی و مدیریت پرورش شتر در استان خراسان رضوی فعالیت دارد .

مهندس امین هراتی مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری و دبیر کمیته فنی شتر استان با اشاره به اهمیت شتر و تولیدات آن بیان کرد در استان خراسان رضوی حدود ۱۱۵۰۰ نفر شتر وجود دارد که با توجه به اقلیم این استان بستر بسیار خوبی برای پرورش این دام ارزشمند در استان وجود دارد . برنامه ریزی ها برای توسعه پرورش شتر در استان و حمایت از آن در استان صورت گرفته و بر همین اساس طی یکسال اخیر حدود ۱۰۰۰ تن جو دولتی برای اولین بار به شتر اختصاص داده شده است . همچنین شرکت تعاونی شترداران استان در شرف تاسیس میباشد که همزمان فعالیتهایی در زمینه تولید و عرضه تولیدات شتر از جمله شتر و دوغ و گوشت در حال اجراست .

روابط عمومی اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی – واحد فنی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق برای اتحادیه دامپروری خراسان محفوظ است | پشتیبانی و سئو در ویرمونی