۱۴۰۳-۰۱-۰۹

بیان مشکلات صنعت دامپروری در نشست مردمی با رئیس قوه قضائیه

  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۸
  • ۱۹۰ بازدید

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی در نشست اقشار مردم  با رئیس قوه قضاییه جناب حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد ، استاندار ، رئیس دادگستری و رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در مشهد بیان داشت: تامین خوراک و علوفه دام به سختی انجام میشود به نحوی که طی سال جاری بسیاری از دامهای مولد کشتار گردید که این مسئله تهدید بزرگی برای معیشت آینده نه چندان دور کشوردر شرایط خشکسالی کنونی است  . دامداران توان نگهداری دام خود را ندارند . هزینه تولید بسیار بالاست و به جهت رکود تورمی حاکم بر جامعه و افزایش هزینه تولید ، سرمایه دامداران بسیار کاهش یافته و با کمبود نقدینگی مواجهند. این مشکل بیشتر دامداران نیمه صنعتی و روستایی را گرفتار کرده به جهت اینکه از نهاده های دولتی کمتر برخوردار شدند و بخش زیادی از علوفه و خوراک دام خود را از بازار آزاد تهیه می کنند . بازار آزادی که حداقل در مورد نهاده های وارداتی که همه با ارز دولتی وارد میشود نباید وجود خارجی داشته باشد اما هست .  تا حدی که رانت و فساد ایجاد شده در سایه ارز ۴۲۰۰ تومانی که منفعتی هم برای دامدار نداشت ، به اتفاق نظر همه فعالان بخش را بر آن داشته عطایش را به لقایش بخشیده و فارغ از توجه به توان تامین آن توسط دولت حذف آنرا مطالبه کنند . تعطیلی واحدهای دامپروری نیمه صنعتی  و روستایی تبعات جبران ناپذیری را به جهت کاهش اشتغال ، مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی و مخاطرات اجتماعی را بدنبال دارد .

هراتی افزود زیانده بودن و عدم ثبات و امنیت در بازار تولید محصولات دامی  و از طرفی نقش بی تاثیر بانکها در حمایت از تولید ، هزینه های سربار سازمانی از جمله مالیات و بیمه و انشعابات وعوارض مختلف ، سرمایه گذاری در این صنعت پایه و اساسی جامعه را به صفر رسانده و مشکلات موجود اجازه ادامه فعالیت را به دامداران نمیدهد چه برسد به رشد و توسعه و افزایش تولید و اصلاح نژاد و امثالهم .

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی عنوان کرد از حضرتعالی تقاضا میگردد با همکاری سایر قوا و با تکیه بر قوای اجتماعی  در جنگ اقتصادی که همچون قوای نظامی در جنگ تحمیلی خالصانه ایستادگی کردند و با تمام مشکلات موجود تولید می کنند و اجازه ندادند که گوشت برزیلی و هندی و پنیر دانمارکی به سفره مردم برگردد آرامش و امنیت خاطر را در کسب و کارشان فراهم نمایید بدون شک با توکل بر خدا از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد و در صورت حمایت و رفع موانع کسب و کار روح تازه ای در کالبد بخش دامپروری دمیده خواهد شد و امنیت غذایی جامعه که در حال حاضر هدف اصلی دولت محترم میباشد در کشور برقرار میگردد .

امین هراتی بیان داشت تشکلهای دامی و اتحادیه ها همچون سایر ممالک پیشرفته دنیا ، توان تولید ، مدیریت بازار و صادارت محصول را دارند که تقاضا داریم مورد توجه و عنایت قرارگیرند. اقتصاد و بازار قانون خود را دارد و دستوری اداره نمیشود . تولید لازمه رشد اقتصادی و صادرات لازمه رشد تولید است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد. صادرات محصولات دامی باید بدون قید و شرط و هزینه وعوارض همواره صورت گیرد.ممنوعیت صادرات تولید را در بن بست قرارداده و مانع ارزآوری است . حمایت و تقویت زنجیره های تولید کمک بسزایی به رونق اقتصادی کشور خواهد کرد .

وی افزود پیرو تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت حمایت ازتولید ، هر حرکتی جهت هموار سازی و تسهیل مسیر تولید لازم و ضروری است . بانکها را به خدمت تولید گرفته و مالیات از سودهای بانکی اخذ شود که بی دردسر و زحمت نصیب مرفهین جامعه می گردد به جای اخذ آن از تولیدکننده ، تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

در پایان مطرح شد به عنوان یک تشکل بزرگ استانی در صنعت دامپروری  و مجری زنجیره تولید محصولات دامی به عنوان بازوی اجرایی دولت محترم خدمتگذار قشر زحمتکش دامدار هستیم و در صورت همراهی وحمایت دستگاه های دولتی و اجرایی و موسسات مالی ، توان ایجاد امنیت غذایی و شغلی و تقویت و توسعه صنعت مذکور را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق برای اتحادیه دامپروری خراسان محفوظ است | پشتیبانی و سئو در ویرمونی